In 2018 werd de strategische keuze genomen om Raet te verkopen aan het Noorse Visma. Een hele verandering voor het altijd zelfstandige Raet. Omdat de Nederlandse markt een nieuwe groeimarkt was voor Visma, werd met de overname ook gezocht naar een partner die Visma helpen met de positionering en introductiecampagne.
Plan van aanpak
Samen met de brand manager hebben we een traject opgezet om de propositie van Visma in kaart te brengen. Alle dochter ondernemingen zijn bezocht en geïnterviewd om zo een breed beeld te krijgen van de organisatie, diensten en de cultuur.
Uitdagingen
Er waren een aantal uitdagingen te tackelen. De eerste was dat Visma al in Nederland bij een deel van de markt bekend was. Echter dit betrof de financiele software oplossingen gericht op het MKB van Visma SMB. Zij communiceerde vanuit Visma (ook above the line). Terwijl bij de overname van Raet, Idella, ProActive, PinkWeb en nog een aantal anderen, het portfolio en de segmenten waarin zij actief zijn direct werden verbreed.
Met dat we de positionering en propositie in kaart brachten werden ook de marktsegmenten duidelijker in kaart gebracht. Dit werd de basis om deze ook overal hetzelfde te benoemen. Hierdoor konden we ook gericht advies geven over de communicatie op de website en de structuur hiervoor.
Een andere uitdaging was dat vanuit corporate een aantal restricties omtrent de lancering werden gesteld waarbij benodigde aanvullingen om het merk te positioneren binnen een bepaald segment niet aan het logo gekoppeld mochten worden.
De strategie
Als strategie hebben we daarom gekozen om de campagne te koppelen aan het sponsorship van de nationale schaats- en wielerploeg. De naam Visma kreeg door dit sponsorship al wel bekendheid, alleen de informatie om het te kunnen categoriseren ontbrak. In de campagne hebben we de boodschap daarom laten matchen met de belofte, de categorie en de afzender. “Maximaal presteren met Visma cloudsoftware”. Op deze manier kon het merk duidelijk gecategoriseerd worden. En soms zit het dan nog extra mee… Team Jumbo Visma ging natuurlijk vanaf dag één goed van start in de Tour de France van 2019, won meerdere etappes en veroverde uiteindelijk zelfs een podiumplek.
De campagne
Voor de campagne hebben we een mix van online- en offline kanalen ingezet. Zo zijn er banner sets gemaakt voor diverse online platforms (segment-specifiek) en zijn er reclamezuilen langs de snelwegen ingezet, aangevuld met een radio- campagne.