Merken raken je
Merken zijn prachtige fenomenen. Ze bevinden zich in onze hersenen en roepen allerlei associaties op. Deze kunnen functioneel zijn en de productcategorie of kwaliteit beschrijven. Maar ook emotioneel, zoals gevoelens en waarden die mensen ervaren bij het gebruik van het merk. Sommige merken kunnen ons raken. Ze ‘voelen’ gewoon goed. We houden misschien zelfs van ze, hoewel het vaak moeilijk uit te leggen is waarom. Ze hebben meer “brand appeal”. Ondanks een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek, is er beperkt inzicht in de manier waarop merken ons raken en onze verlangens doen ontvlammen.
Wetenschappelijk onderzoek
In 2006 zijn Kim Cramer, PhD en Alexander Koene van BR-ND, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Metrixlab, een wetenschappelijk onderzoek gestart naar merkaantrekkelijkheid. Een omvangrijk project, bestaande uit een literatuurstudie, de ontwikkeling van een meetinstrument, twee pilotstudies en een grote kwantitatieve studie. Meer dan 8000 Nederlandse respondenten hebben meer dan 195 merken geprofileerd in 23 productcategorieën. De centrale onderzoeksvraag: ‘Waarom voelen sommige merken gewoon beter dan andere?’.