Archive

VISMA NL

In 2018 werd de strategische keuze genomen om Raet te verkopen aan het Noorse Visma. Een hele verandering voor het altijd zelfstandige Raet. Omdat de Nederlandse markt een nieuwe groeimarkt was voor Visma, werd met de overname ook gezocht naar een partner die Visma helpen met de positionering en introductiecampagne.

 

Plan van aanpak

Samen met de brand manager hebben we een traject opgezet om de propositie van Visma in kaart te brengen. Alle dochter ondernemingen zijn bezocht en geïnterviewd om zo een breed beeld te krijgen van de organisatie, diensten en de cultuur.

 

Uitdagingen

Er waren een aantal uitdagingen te tackelen. De eerste was dat Visma al in Nederland bij een deel van de markt bekend was. Echter dit betrof de financiele software oplossingen gericht op het MKB van Visma SMB. Zij communiceerde vanuit Visma (ook above the line). Terwijl bij de overname van Raet, Idella, ProActive, PinkWeb en nog een aantal anderen, het portfolio en de segmenten waarin zij actief zijn direct werden verbreed.

 

Met dat we de positionering en propositie in kaart brachten werden ook de marktsegmenten duidelijker in kaart gebracht. Dit werd de basis om deze ook overal hetzelfde te benoemen. Hierdoor konden we ook gericht advies geven over de communicatie op de website en de structuur hiervoor.

 

Een andere uitdaging was dat vanuit corporate een aantal restricties omtrent de lancering werden gesteld waarbij benodigde aanvullingen om het merk te positioneren binnen een bepaald segment niet aan het logo gekoppeld mochten worden.

 

De strategie

Als strategie hebben we daarom gekozen om de campagne te koppelen aan het sponsorship van de nationale schaats- en wielerploeg. De naam Visma kreeg door dit sponsorship al wel bekendheid, alleen de informatie om het te kunnen categoriseren ontbrak. In de campagne hebben we de boodschap daarom laten matchen met de belofte, de categorie en de afzender. “Maximaal presteren met Visma cloudsoftware”. Op deze manier kon het merk duidelijk gecategoriseerd worden. En soms zit het dan nog extra mee… Team Jumbo Visma ging natuurlijk vanaf dag één goed van start in de Tour de France van 2019, won meerdere etappes en veroverde uiteindelijk zelfs een podiumplek.

 

De campagne

Voor de campagne hebben we een mix van online- en offline kanalen ingezet. Zo zijn er banner sets gemaakt voor diverse online platforms (segment-specifiek) en zijn er reclamezuilen langs de snelwegen ingezet, aangevuld met een radio- campagne.

Felyon

Het voormalige VEMEWA kwam met het verzoek of wij hen konden helpen bij het professionaliseren van hun uitstraling om klaar te zijn voor de toekomst. Maar ook of we de positionering aan wilden scherpen zodat ze als bedrijf beter aan zouden sluiten bij het type klanten wat qua werkzaamheden nu bij hen past. Een mooie uitdaging, en die gingen we graag aan! De start van het traject was de identiteit en de drijfveren helder krijgen met behulp van de ‘23+One methode’. De output van deze methode en dit proces gaven ons én de klant inzicht en duidelijke handvatten waar we naartoe wilden. Aan de hand hiervan konden we drie pijlers heel concreet formuleren en vormden deze de basis van een manifesto.

 

EEN NIEUWE NAAM
Tijdens het proces werd (voor ons) al snel duidelijk dat de huidige bedrijfsnaam eigenlijk helemaal niet meer paste bij de onderneming en de huidige 3e generatie ondernemer. Vemewa was bedacht door zijn opa en stond voor Veenendaalse Metaal Waren. Maar de tijd van die lokale onderneming lag al ver achter hen. Tijd voor een naam die past bij de identiteit en ambitie van de onderneming van nu. Na een grondige analyse van alle input en een creatief proces werd de naam ‘FELYON’ geboren. Een naam die is opgebouwd uit de essentie, het bestaansrecht van de onderneming: het element ijzer (Fe) en de identiteit, als die van een leeuw. Volledig onverwacht voor hen, maar wat een schot in de roos! Compleet verrast en gevolgd door een volmondig “Ja, dat is hem!”

 

EEN NIEUW BEGIN
Met deze nieuwe (passende) naam zijn we aan de slag gegaan met de doorontwikkeling van de volledige visuele identiteit. En als Mark en Corien ergens voor gaan, dan gaan ze er ook echt voor. Met een fantastisch openingsfeest werd de nieuw naam en visuele identiteit groots onthuld en gevierd. Chapeau!

Next Investments

De vraag voor de ontwikkeling van een nieuw merk voor Next Investments en de onderliggende bedrijven kwam via Soulful Rebels. De basis voor de merken was door hen opgezet, nu nog het ontwerp. Samen hebben we de mogelijkheden en de wensen uitgewerkt. De boeren nuchterheid in combinatie met vastgoed was de essentie om het merk zo vorm te geven.

 

Herkenbaarheid

Voor Next Investments als hoofdonderneming hebben we een samengesteld logo gemaakt, waarbij de losse beeldmerken worden gebruikt voor de dochterondernemingen. Zo blijft elke tak zelfstandig maar wel heel herkenbaar in de groep. Ook de grafische elementen van het gefinancierde vastgoed wordt in de eigen kleur voor elke dochteronderneming gebruikt.

NOESK

Willemsen Hout maakt prachtige maatwerk houtbouw constructies. Echter pasten de naam en de uitstraling uit het verleden, niet meer bij de doelgroep. Na verloop van tijd zijn zij zich gaan specialiseren en onderscheiden met hun maatwerk houten gebinten constructies. De doelgroep en de afnemers kiezen bewust voor de beste kwaliteit en hebben wat diepere zakken dan de gemiddelde Nederlander. Dus mag ook met merk iets meer cachet hebben, en toch passen bij de ‘ruwe’ houtbouwers die ze zijn.

 

23plus one

Om een goed beeld te krijgen van de identiteit starten we met een 23plus one- sessie. De mannen die normaliter op 8 meter hoog balken van 800kg sjouwen, mogen nu nadenken over wie zij als bedrijf eigenlijk zijn. Dat is andere koek! Maar toch, ook zeker uitdagend en leuk om erbij betrokken te worden. Met alle input gaan we aan de slag en maken er een passend manifesto van. En dat komt binnen!

 

Naamcreatie

Nu nog een naam. In eerste instantie om de gebinten constructies onder te hangen. Een naam die past bij brede mannen met zware schoenen, grote handen en splinters op het shirt. Een naam die herkenbaar iets met hout te maken heeft, maar toch onderscheidend moet zijn. We bedenken hem… NOESK. In één keer goed!

 

Visuele identiteit

Passend bij de naam en wie ze zijn, ontwikkelen we de huisstijl en diverse merkdragers. Een mooie stap van lokale houtbouwer naar een echt, stevig merk. Nu enige jaren later wordt de stap gemaakt om het gehele bedrijf NOESK te noemen en wordt er afscheid genomen van Willemsen Hout. Wij kunnen ons dat wel voorstellen?

Hardeveld

Hardeveld is al vier generaties lang een echt familiebedrijf. Klantgerichtheid, persoonlijke benadering, vakkennis en service zijn voor ons al meer dan 120 jaar belangrijke pijlers. Elke generatie heeft haar eigen draai gegeven aan het bedrijf. Van schilderswinkel en boekhandel tot kantoorvakhandel en kantoorinrichter Jac. Van Hardeveld met het karakteristieke pand aan de Hoofdstraat.

Karakter

Karakter is een centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie met locaties in Gelderland en Overijssel. Kinderen en jongeren (0-18 jaar) uit alle gemeenten in Nederland kunnen bij Karakter terecht. Voor jong volwassenen tussen de 18-23 jaar is voor aanmelding overleg nodig om te beoordelen of Karakter de beste keuze is. Kinderen en jongeren komen bij Karakter voor diagnostiek en behandeling van ADHD, autisme, depressie, angst- en dwangstoornissen, gedragsstoornissen, psychose en andere psychiatrische problematiek.

 

SPOTT logo // GSTALT

SPOTT

Horecatijgers Marco en Jacqueline Otte –broer en zus- hebben een gezamenlijke droom: een locatie waar mensen kunnen ontbijten, lunchen, dineren, feesten, nippen aan een wijntje, sapje of verse smoothie. De locatie die zij in Doorn hebben gevonden is omgedoopt tot ‘SPOTT Eten & Drinken’. Aan ons de schone taak dit nieuwe concept een lekkere uitstraling mee te geven.

 

Herkenbaar eten, opvallend in kleur, aantrekkelijk in beeld. SPOTT blij, wij ook.

PROGENTA logo // GSTALT

PROGENTA

Met ruim vijfentwintig jaar ervaring is Progenta dé specialist als het gaat om vloeronderhoud en vlekverwijdering. Dat is wellicht makkelijk te beweren, maar als je wordt aanbevolen door gerenommeerde, internationale tapijtfabrikanten voor specialistisch onderhoud aan hun product, in bestekken door architecten wordt aangemerkt als dé partij voor vloeronderhoud, je door o’Hare Airport of Chicago wordt ingevlogen voor advies, in 20 landen bent geweest voor specialistische vlekverwijdering en ook nog eens een eigen ‘vlekkenmuseum’ hebt, dan mag je je toch echt wel met recht specialist noemen. Met al deze ontwikkelingen werd het voor het merk Progenta ook tijd voor een schoon, nieuw jasje. Op basis van de oude visuele identiteit ontwierpen wij een nieuw logo, een frisse huisstijl en een opvallende campagne.

 

Als je erover nadenkt – en dat mochten we 😉 – zit er achter elke vlek een uniek verhaal. Sommige vlekken gebeuren per ongeluk, sommige uit klunzigheid en andere weer door intensief gebruik. Wat ze allemaal gelijk hebben is dat niemand staat te springen om toe te geven dat hij of zij de veroorzaker is. En bij elke vlek komen er emoties los, van boosheid tot onverschilligheid. En dat is natuurlijk voer voor prachtig beeld…

WK JONGE DRESSUURPAARDEN

Willen jullie de visuele identiteit van het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden ontwikkelen? Niet een vraag die we dagelijks krijgen, maar wel een uitdaging die we graag aangaan! Na 16 jaar werd het evenement in 2016 voor het eerst weer in Nederland georganiseerd: een mooi prestige- project dus, met topsponsors als de FEI en Longines.

 

Na een duik te hebben genomen in de wereld van dressuur waarbij we tientallen films hebben bekeken, nog meer foto’s voorbij hebben zien komen en tientallen artikelen en blogs hebben gelezen, kwamen we erachter. Er is één moment waarbij alles samen komt; alle voorbereidingen, jaren van training, spanningen, stress, het harde werken, de ruiter en zijn paard, het publiek en de jury. Het is hét moment wanneer de ruiter en paard de arena betreden en hun saluut geven aan de jury en het publiek. Een moment van eer.

 

We hebben dat moment gedefinieerd met de Latijnse zin: Pugnaturi te saletant. In het Nederlands: Zij die gaan strijden groeten u. Dat is het moment wat we hebben gevisualiseerd in het logo voor WBDCYH.

 

Het logo moest makkelijk toe te passen zijn. Met de hoeveelheid ingesloten sponsornamen en de daarbij geldende huisstijlregels was dit een enorme opgave. Uiteraard wilden we de kleur oranje toepassen want natuurlijk is iedereen trots op het Nederlandse tintje. Alles bij elkaar een behoorlijke uitdaging maar we hebben met recht een treffend eindresultaat neer kunnen zetten wat internationaal gezien mag worden.

 

In samenwerking met het organiserende comité en Charlotte Dekker (KWPN) hebben we de totale visuele identiteit ontwikkeld die resulteerde in de website, brochure, flyers, advertenties, signing.

 

Claxion logo // GSTALT

Claxion

De lokale ondernemer en autotechnicus Bert gelooft dat het leasen van auto’s anders kan. Meer persoonlijke aandacht voor de klant en oplossingen die passen bij ondernemer en budget. Daar kunnen wij wel achter staan natuurlijk! GSTALT mocht meedenken in de naamgeving en het ontwikkelen van de visuele identiteit van deze gloednieuwe onderneming.

 

Na gesprekken en een pragmatische branding-sessie zijn de naam en tagline geboren: Claxion. Herkenbaar auto-gerelateerd en toonaangevend 😉 We zijn trots op dit resultaat en zien uit naar de ontwikkeling van de onderneming.